W październiku, miesiącu świadomości ADHD odbyła się 2. edycja konferencji „Wyrównaj szanse dziecka z ADHD. Zauważ, zrozum, wspieraj!”. Wydarzenie zorganizowane przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Książnicę Płocką we współpracy z Gabinetem Pedagogiczno-Terapeutycznym „Równe Szanse”, przyciągnęło wielu nauczycieli, rodziców, terapeutów i wszystkich zainteresowanych tematyką ADHD.
Po sukcesie pierwszej edycji, która spotkała się z ciepłym przyjęciem i była żywo komentowana przez cały rok, edycja druga przyniosła jeszcze więcej merytorycznych treści oraz praktycznych wskazówek. Celem konferencji było nie tylko dostarczenie wiedzy o ADHD, ale przede wszystkim pokazanie, jak ważne jest wsparcie i zrozumienie osób dotkniętych tym zaburzeniem, niezależnie od wieku.
Gościem specjalnym była Karolina Grzywacz, psycholożka i terapeutka z warszawskiej Poradni „Poza Schematami”, specjalizująca się w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi z ADHD. Dzięki jej wystąpieniu „Oblicza ADHD – od diagnozy do pomocy” uczestnicy zyskali szeroką perspektywę na wielowymiarowe aspekty ADHD – od trudności diagnostycznych po konkretne formy wsparcia.
Blok tematyczny „Wspomagamy ADHD” poświęcony był różnorodnym metodom terapeutycznym wspierającym dzieci z ADHD. W trakcie wystąpień specjaliści dzielili się praktycznymi pomysłami i narzędziami do pracy z dziećmi.
Maria Natkowska, pedagog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, poruszyła temat integracji sensorycznej w terapii dzieci z ADHD, która może pomóc w poprawie uwagi, zmniejszając niepokój i poprawiając uczenie się, wyniki w nauce i interakcje społeczne.
Anna Świątecka, kynopsycholog i dogoterapeutka, zwróciła uwagę, że terapia z udziałem psa może skutecznie ograniczyć objawy ADHD u dzieci, zmniejszając problemy z uwagą i poprawiając ich funkcjonowanie.
Arteterapeutka Sylwia Nowakowska mówiła o wykorzystaniu sztuki w terapii. Arteterapia pomaga w zmaganiach z objawami ADHD, takimi jak: brak koncentracji, impulsywność, nadmierna pobudliwość oraz trudności w komunikacji.
Na zakończenie tej części konferencji Agata Strzegowska, pedagog, socjoterapeutka, terapeutka TUS opowiedziała o kluczowej roli warsztatów dla rodziców w zrozumieniu i wsparciu swoich dzieci. Na warsztatach rodzice uczą się odróżniać objawy ADHD od zachowań niepożądanych, technik radzenia sobie z objawami, skutecznego wydawania poleceń, wzmacniania zachowań pożądanych.
Następnie Karolina Grzywacz mówiła o konsekwencjach w dorosłości niezaopiekowanego ADHD. Zaburzenie ADHD nie pojawia się nagle w dorosłości. U wielu osób objawy ADHD przez lata są ignorowane lub mylnie diagnozowane. Niezaopiekowane ADHD może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji. ADHD u dorosłych jest poważnym problemem, który wymaga odpowiedniej diagnozy i leczenia.
Wyjątkowym elementem konferencji były również poruszające filmy, prezentujące historie osób z późno zdiagnozowanym ADHD, które opowiadały o swoich trudnościach i wyzwaniach związanych z brakiem wsparcia w dzieciństwie. Jeden z uczestników, Przemek, podzielił się swoją osobistą historią, pokazując, jak ADHD wpływało na jego edukację, relacje, funkcjonowanie społeczne i samoocenę. Filmy te zdecydowanie inspirowały do dalszej refleksji nad potrzebą szybkiej diagnozy, wsparcia i zrozumienia problemów, z jakimi mierzą się osoby z ADHD.
Konferencja „Wyrównaj szanse dziecka z ADHD. Zauważ, zrozum, wspieraj!” zakończyła się dyskusją, w której uczestnicy mieli okazję zadawać pytania ekspertom i wymienić się doświadczeniami. Był to cenny moment, który podkreślił wagę współpracy i wsparcia w edukacji oraz życiu codziennym dzieci z ADHD.
Podsumowując, 2. edycja konferencji „Wyrównaj szanse dziecka z ADHD” okazała się nie tylko sukcesem organizacyjnym, ale przede wszystkim kolejnym krokiem w szerzeniu świadomości na temat ADHD. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich aktywny udział, pytania i zaangażowanie. Mamy nadzieję, że wspólnie przyczynimy się do tworzenia lepszego świata dla dzieci i dorosłych z ADHD.
Zapraszamy do śledzenia naszych kolejnych inicjatyw – wsparcie i edukacja to proces, który dopiero się zaczyna!
Projekt jest realizowany w ramach programu 2.1 E-usługi, Poddziałanie 2.1.1 E-usługi dla Mazowsza, typ projektów Informatyzacja bibliotek, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.