Od 16 marca 2022 roku w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Płocka przy al. Piłsudskiego 6 można składać wnioski o nadanie numeru PESEL oraz założenie profilu zaufanego dla obywateli Ukrainy, którzy przekroczyli granicę po 24 lutego br.
Aby załatwić sprawę, należy wcześniej umówić się na wizytę w urzędzie. Można to zrobić:
Wniosek o nadanie numeru PESEL oraz założenie profilu zaufanego dla obywateli Ukrainy można złożyć osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem. Podczas składania wniosku pobiera się od osoby, której dotyczy wniosek, odciski palców.
Przy czym nie pobiera się odcisków palców od osoby:
Przy składaniu wniosku o nadanie numeru PESEL należy okazać:
Może być to także dokument unieważniony, a mając na uwadze wyjątkowość sytuacji, w przypadku braku dokumentów należy złożyć oświadczenie. Dokumenty nie muszą być tłumaczone.
Do wniosku niezbędne jest także załączenie zdjęcia spełniającego wymagania jak do dowodu osobistego tj.:
Wnioski o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie można pobrać w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Płocka przy al. Piłsudskiego 6 oraz na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://mc.bip.gov.pl/ogloszenia/wzor-wniosku-o-nadanie-numeru-pesel-w-zwiazku-z-konfliktem-na-ukrainie.html
Formularze są dwujęzyczne tj. polsko-ukraińskie oraz polsko-rosyjskie.
Po nadaniu numeru PESEL osoby z ukraińskim obywatelstwem mogą korzystać z cyfrowego dokumentu tożsamości Diia.pl (Дія пл) w aplikacji mObywatel. Pozwala ona na identyfikację na potrzeby refundowanych usług medycznych czy podczas zawierania umowy o pracę. W elektronicznym dokumencie znalazły się najważniejsze dane m.in. imię i nazwisko, zdjęcie oraz numer PESEL. Dokument Diia.pl (Дія пл) pozwala potwierdzić tożsamość tak samo skutecznie jak dowód osobisty lub paszport. Z Diia.pl mogą korzystać osoby, które mają aktywny profil zaufany. Dlatego warto pamiętać, aby w urzędzie, w którym został nadany numer PESEL poprosić od razu o aktywację profilu zaufanego (ważne, aby wskazać prawidłowy adres e-mail).
Z aplikacji mObywatel i dokumentu Diia.pl może skorzystać każda osoba, która:
Jak aktywować aplikację?
Skąd pobrać aplikację mObywatel?
mObywatel dostępny jest w sklepach App Store i Google Play. Aplikacja działa na smartfonach z systemem Android 6.0 (wzwyż) i iOS 13.0 (wzwyż). Aplikacja mObywatel i dokument Diia.pl (Дія пл) są dobrowolne i w pełni bezpłatne.
Więcej informacji o aplikacji mObywatel i dokumencie Diia.pl (Дія пл) na stronie: https://www.gov.pl/mobywatel/ua
Projekt jest realizowany w ramach programu 2.1 E-usługi, Poddziałanie 2.1.1 E-usługi dla Mazowsza, typ projektów Informatyzacja bibliotek, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.