Choć gry komputerowe są w naszych domach od niemal trzydziestu lat, wiedza na ich temat wydaje się znikoma. Cienka granica pomiędzy pasją a uzależnieniem zaciera się coraz bardziej. Jak rozpoznać uzależnienie od gier? Jak z nim walczyć? Dzisiaj w Mediatece eMka spotkał się z młodzieżą płockich szkół Krzysztof Piersa – autor poradników „Komputerowy ćpun”, „Trener Marzeń” oraz serii fantastycznej „Kosmiczne Bobry”. Rocznik 90. W ciągu czterech lat odbył 450 spotkań autorskich na terenie całego kraju i cieszy się świetnymi referencjami pośród wielu szkół i bibliotek. Jako terapeuta ds. uzależnień przemierza Polskę wzdłuż i wszerz rozmawiając i tłumacząc jak niezwykła i jednocześnie niebezpieczna potrafi być cyfrowa rozgrywka. Mając wieloletnie doświadczenie z grami komputerowymi, dziennikarstwem gamingowym i esportem, przedstawił wszelkie zjawiska związane z nowoczesnymi technologiami.
Sam był uzależniony od gier komputerowych. Pokonał je jednak własnymi siłami, a swoją historię spisał ku przestrodze innych graczy. Pokazał zarówno dobre, jak i złe strony grania, a także konsekwencje wielogodzinnego przesiadywania przed komputerem. O sobie powiedział: „Jestem astygmatykiem, dyslektykiem, dysortografikiem. Nie mam talentu pisarskiego, malarskiego ani aktorskiego. Mam kanał na YouTube, nagrywam rap, piszę książki, wygrywam zawody modelarskie rangi wojewódzkiej, a w wolnym czasie chodzę na siłownię i uczę się grać na pianinie. Nie ma czegoś takiego jak talent, lecz potrzeba i determinacja.”
Spotkanie w płockiej Mediatece to żywy dialog. Młodzież cały czas zadawała pytania i nikt mimo ogromnej, ponad 150-osobowej grupy nie „siedział w telefonie”. Jako coach i pasjonata życia w prosty sposób Pan Krzysztof tłumaczył jak nazywać, określać i realizować swoje marzenia. Przedstawiał proste mechanizmy zarządzania czasem oraz radzenia sobie z krytyką, bez złotych rad i wykrzykiwania górnolotnych haseł w stylu „to ferrari czeka na podjeździe”. Twierdzi, że lista rzeczy niemożliwych jest krótsza, niż się wydaje. Wszystko zależy od nas samych.
Jako pisarz fantastyki dzielił się bogatym światem wyobraźni, zachęcał do zapoznania się z literaturą i próbowania własnych sił w pisarskiej profesji. Opowiadał o największych problemach i najwspanialszych chwilach w długim procesie tworzenia nowej powieści.
Zakończenie spotkania było zjawiskowe i nieoczywiste na co dzień. Młodzi ludzie robili selfie z autorem i wymieniali się adresami oraz nickami do gier.
Projekt jest realizowany w ramach programu 2.1 E-usługi, Poddziałanie 2.1.1 E-usługi dla Mazowsza, typ projektów Informatyzacja bibliotek, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.